Vormingen voor leerkrachten rond creativiteit in al zijn vormen
Creativiteit is overal. Uitdagingen komen dagelijks op ons pad en het is een kunst om daar zelf voldoening gevende oplossingen voor te bedenken. Meneer SapperlOOtjes ondersteunt leerkrachten bij het vormgeven van creatief denken en doen in en rond de klas. Wat als je als leerkracht openheid creëert om creativiteit bij je leerlingen aan te wakkeren? Wat als je de allerkleinsten vanaf de instapklas daarin kan stimuleren? Laten we creativiteit in de klas en in ons dagelijks leven omarmen. Ook daarin maak je als leerkracht het verschil.
Heb je binnenkort een pedagogische studiedag op de agenda staan, maar nog geen idee hoe je die wilt invullen? Laat de volgende vormingen een bron aan inspiratie zijn om deze waardevolle (halve) dag vorm te geven.
Meneer SapperlOOtjes als begeleider
Ondertussen heeft Sebastiaan Winkeler, ofwel: meneer SapperlOOtjes er een omvangrijk parcours opzitten. Met een bachelor leerkracht lager onderwijs en een banaba sociaal-cultureel werk, startte hij echter niet als leerkracht op een school. Wel deed hij bakken ervaring op bij een kunsteducatieve organisatie en werkte hij als freelance kunsteducator voor verschillende organisaties. Daar gaf hij vormingen rond creativiteit, spelend ontwikkelen, muzische vaardigheden,… Bij de kunsteducatieve organisatie deed hij zijn eerste ervaring op om workshops voor peuters en kleuters uit te werken en te geven. Toen hij in die periode ook zelf twee keer papa werd (in 2013 en 2015 – Hallo Lucien en Rosalie) en hij samen met mevrouw SapperlOOtjes niet zo snel kwalitatieve en kleinschalige opvang voor kleuters tijdens de schoolvakanties vond, bedacht hij zijn eigen concept en startte SapperlOOtjes. Sinds 2019 is Sebastiaan ook docent aan de UCLL in Heverlee voor het vak Creativiteit in de opleiding Sociale Readaptatiewetenschappen.
Als creatieve duizendpoot neemt meneer SapperlOOtjes leerkrachten mee in zijn jarenlange ervaring tijdens de volgende vormingen.
Vormingen voor leerkrachten tijdens pedagogische studiedagen
wOOw! Vormingen vol hapklare en praktijkgerichte tips om mee aan de slag te gaan. Kies uit de volgende vormingen of geef je eigen vraagstuk door aan meneer SapperlOOtjes. Dan werkt hij een vorming op maat uit. Onze leerkrachten wensen een vorming op maat.
De kracht van muzische vorming
Deze vorming gaat dieper in op het belang van muzisch werken en hoe je muzisch werken kan opnemen in het groter geheel. De concrete voorbeelden tonen je hoe je een dramales in de klas opbouwt, geven je een eerste hulp bij schilderactiviteiten,…
Vorming muzisch hoekenwerk
Tijdens deze actieve en praktijkgerichte vorming start je met een theoretische inleiding die vertrekt vanuit pedagogische en psychologische modellen. Deze kaders en kapstokken neem je mee tijdens het praktijkgedeelte waarbij je zelf beleeft hoe het is om op ontdekking te gaan in enkele vooraf opgestelde hoeken. Op het einde is er tijd voor reflectie, bespreken we de theorie en wisselen we onze gedachten uit over het begeleidingsproces. Deze vorming geeft een antwoord op de vragen: Wat zijn muzische hoeken? Welke hoeken kan je inrichten in functie van je beeldende opdrachten? Hoe kan je zelf aan originele ideeën beginnen? Wat houdt je rol in als begeleider bij procesgericht werken?
Ook tijdens een klasbezoek bij SapperlOOtjes krijg je als leerkracht heel wat ideeën van meneer SapperlOOtjes om in je klas met muzische hoeken aan de slag te gaan.
Vorming “Help, kunst in de klas”
Kunstbeleving kan heel laagdrempelig zijn. Je moet er zelfs niet echt veel over weten, maar er vooral zin in hebben om eraan te werken. Tijdens deze vorming krijg je handvaten mee om aan de slag te gaan met drama- en beeldlessen, bewegingsexpressie en muziek in de klas. Het is de ideale vorming voor leerkrachten en schoolteams die op zoek zijn naar de vertaling van de leerplannen muzische vorming. Je komt te weten hoe je die beleidstaal nu concreet maakt, welke opdrachten je kan doen en wanneer iets muzisch is.
Creatief denken
Belangrijk toch? Hoe je loskomt van vaste denkpatronen en hoe je nieuwe ideeën krijgt die realistisch zijn? Meneer SapperlOOtjes helpt je daarbij. Verschillende technieken van divergent en convergent denken zetten de toon in deze vorming.
Deze vorming is ook waardevol voor animatoren (creatief met materiaal, spelen,…) of hoofdanimatoren (Hoe kan ik mijn weekplanning aanpassen? Hoe los ik bepaalde praktische problemen op? …). Als taalanimator kan je ook bij meneer SapperlOOtjes terecht voor een vorming rond: Wat met anderstalige nieuwkomers? Hoe maak je je duidelijk verstaanbaar in een andere taal? Hoe maak je je duidelijk in het Nederlands?
Boek je vorming of stel je vraagCreastages voor studenten in hogescholen
Tijdens een creastage verdiepen studenten zich drie (of meer) dagen in wat creativiteit kan zijn. Meneer SapperlOOtjes begeleidt de beeldende workshops en inhoud. Voor de andere disciplines, zoals muziek, drama, dans,… werkt hij met freelancers.
Sinds 2019 geeft meneer SapperlOOtjes als docent het vak Creativiteit aan de UCLL in Heverlee voor de opleiding Sociale Readaptatiewetenschappen. Daarbij geeft hij de studenten richtlijnen om ze creatiever te maken in hun denkvermogen, ze artistieke en speelse vaardigheden mee te geven en hun creatieve attitude aan te scherpen.
Vorming begeleidershouding voor teams in bedrijven
Deze vorming geeft een antwoord op de vragen: Hoe sta je voor een groep? Welke houding neem je aan? Waarom begint alles met oogcontact? Wat te doen met moeilijkere groepen? Wat met groepen in een klassituatie?
Boek je vorming of stel je vraag